Iedere ondernemer of zzp’er moet een blog schrijven. Vele redenen zijn te geven.

Een aantal belangrijke zijn:

  • Relevante en regelmatige content zorgt dat je beter vindbaar bent via zoekmachines. Zoekmachines gebruiken algoritmes om je website op belangrijkheid in te delen.
  • In de Long Tail worden vele zoekopdrachten gedaan waarop je je blog kunt richten. Als je zorgt dat je op specifieke zoekcombinaties gevonden wordt, genereer je meer relevant verkeer naar je website. Bekijk onderstaande video waarin Chris Anderson de Long Tail Theory uitlegt.

  • De berichten op je blog kun je eenvoudig verspreiden via sociale media, zoals Twitter, Facebook en LinkedIn. Het biedt aanknopingspunten om een gesprek aan te gaan met je doelgroep.
  • Met je blog doe je aan personal branding. Je laat zien wat je weet en waar je je mee bezig houdt. Daardoor werk je aan een expertstatus op je vakgebied.
  • Mensen linken naar een blog waar ze vertrouwen in hebben en interessante content bevat.Daarmee groeit je bekendheid en een zoekmachine zal je content als waardevol aanmerken waardoor je hoger in zoekresultaten komt.

Kortom, een blog schrijf je om je website, bedrijf en jezelf onder de aandacht te brengen. Voorbeeld:

Bij het beschrijven van de werkzaamheden van Bespaar op tijd is ook een pagina te vinden over hetschrijven van een blog. Niemand zal naar deze pagina linken. Je bent niet voor niets op deze pagina gekomen.

Deze pagina is het linken wel waard, want het bevat interessante informatie om direct zelf mee aan de slag te gaan. En mocht je er niet uitkomen of heb je niet voldoende tijd, dan laten we subtiel weten dat uitbesteden tot de mogelijkheden behoort.

Het schrijven en online publiceren van een blog kost veel tijd. Focus je op het onder de aandacht brengen van je kennis en expertise waar je doelgroep iets aan heeft. En laat anderen de taken doen die horen bij het vindbaar en leesbaar maken van je blog.

Blog: uitbesteden van één of meer onderdelen loont

Want daardoor kun jij je richten op de inhoud van je blog. Er komt namelijk veel kijken voordat een blog online wordt geplaatst:

  1. Vind het juiste onderwerp voor je blog.

    Natuurlijk op basis je van je ideeën, expertise, vragen van klanten, inspiratie die je opdoet via Twitter etc. Maar houdt ook rekening met wat leeft onder je doelgroep. Of zelfs gaat leven onder je doelgroep. Maak daarvoor bijvoorbeeld gebruik van Google Trends en Google Insights.

    Hieronder staat een voorbeeld van trends in de fietsenbranche. Zorg dat je in de zomer een graantje meepikt van de stijgende populariteit van de elektrische fiets.

    google trends
  • Zorg dat bezoekers van een blog direct nieuwsgierig worden.

    Als bezoekers niet direct nieuwsgierig zijn, gaan ze direct elders verder met hun zoektocht naar informatie. Het begint met een pakkende titel. Lees hier meer over in het artikel Het onweerstaanbare domino-effect van jouw blogartikel.

    Maar ook met hapklare brokken informatie direct aan het begin van een alinea. Zorg dat de lezer snel door de tekst heen kan scannen. Maak daarvoor bijvoorbeeld gebruik van korte alinea’s, opsommingen, vrije ruimte, opmaak en verpak je boodschap subtiel op verschillende plaatsen in je blog. Maak ook gebruik van afbeeldingen en video’s.

  • Zorg dat je nieuwe blog wordt gevonden door relevante bezoekers.

    1. De titel van het bericht mag niet te lang zijn, zodat het eenvoudig door anderen via sociale media kan worden gedeeld.

    2. Zorg dat je keywords waarop je gevonden wilt worden in de titel aanwezig zijn. De titel is één van de belangrijkste aspecten. Lees hier meer over in het artikel How to write a good blog title for high website traffic.

    3. De keywords moeten ook terugkomen in de tekst. Maar niet te vaak, want anders ziet een zoekmachine de pagina als spam. En is het voor een bezoeker waarschijnlijk ook een minder prettig leesbare tekst geworden.

    3. Zorg dat niet meer dan 5% van de pagina bestaat uit keywords.

    4. Ook de niet direct zichtbare informatie over je blog moet goed op orde zijn. Vul de meta data in. Dat is de samenvatting van het bericht. Zorg dat het niet meer dan 165 tekens bevat. En het zijn ook de trefwoorden waarop je gevonden wilt worden.

    5. De blog moet ook niet te weinig woorden bevatten. Kies minimaal 300 woorden om sneller door zoekmachines geïndexeerd te worden.

    6. Plaats regelmatig links naar in- en externe relevante informatie

  • Zorg dat lezers van het blog getriggerd worden door een call to action.

    Wijs ze bijvoorbeeld op een product of dienst dat aansluit op het blog of leg een stelling voor waar ze op kunnen reageren.

  • Verspreid een nieuwe blog via sociale media kanalen.

    Aangeraden wordt om dit niet volledig automatisch te laten verlopen, omdat zoekmachines meer waarde hechten aan berichten die handmatig op een sociaal netwerk zijn gepost.

Is het niet mogelijk om intern verschillende taken rondom je blog te beleggen? Bij Bespaar op tijd staat een virtuele assistent voor je klaar die je één of meer taken uit handen nemen. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Je bent nu 0 sec op deze website

Gooi geen tijd meer weg en download het gratis ebook
Uitbesteden beter de baas.