Monitoren van social media. Het is opletten wat over jou en je organisatie online wordt verteld. Vervolgens is het natuurlijk belangrijk om het gesprek met uw doelgroep aan te gaan. Maar hoe monitor je je online omgeving?

Ik ken grote bedrijven waarvan je verwacht dat ze hun zaken op orde hebben. Want het kan zomaar misgaan. De hastag #carclasszuigt kent u misschien nog wel. Toch weten veel bedrijven niet hoe ze het monitoren van social media moeten vormgeven. Toch is dat belangrijk voordat een conversatie met de doelgroep aangegaan kan worden.

Als je beschikt over voldoende budget kan de hulp worden ingeschakeld van de Nederlandse spelerTracebuzz of de internationale speler Radian6. Bij betaalde omgevingen is de afstelling beter mogelijk. Soms wordt het zelfs handmatig voor je gedaan. Daardoor ontvang je minder ruis en is een vollediger overzicht voor jouw situatie mogelijk.

Het is raadzaam om eerst met gratis mogelijkheden aan de slag te gaan. Daardoor kun je ontdekken wat voor jouw situatie nodig is.

Waarom monitoren van social media?

  • Weten wat over jou en/of je organisatie online wordt verteld. Dit wordt ook wel buzz genoemd.
  • Meten en filteren, zodat je constant kunt werken aan het verbeteren van je online marketingstrategie.
  • Converseren met je doelgroep.

RSS-reader

Via een RSS-reader komt alle gewenste informatie automatisch op één plaats binnen. Een handig programma is de RSS-reader van Google. Hieronder lees je wat voor soort feeds wij bij Bespaar op tijd aan de RSS-reader toevoegen.

Feeds van Google alerts

Ga naar de website van Google alerts. Je kunt daar op basis van zoektermen overeenkomstige informatie van het internet naar je toe laten sturen. Hoe specifieker de zoektermen, hoe minder ruis je zult ontvangen. Daarnaast heb je nog een aantal keuzemogelijkheden (zie onderstaande afbeelding). Indien je bent ingelogd in de RSS-reader van Google kun je bij de button verzenden naar kiezen voor Feed. Daardoor komt automatisch de laatste informatie direct in je RSS-reader binnen. Vanzelfsprekend kun je meerdere meldingen instellen.

productiviteit alerts

Feeds van Twitter

Via Twitter wordt veel buzz verspreid. Een RSS-feed kun je hiervoor instellen via de zoekmachine van Twitter. Tik de gewenste zoekterm(en) in. Probeer ook eens Advanced search, zodat je kunt zorgen dat alleen relevante informatie voor je wordt verzameld. Je kunt daar bijvoorbeeld de locatie van de gewenste tweets invoeren. Vervolgens klik je op Feed for this query. Je krijgt een vergelijkbaar scherm te zien zoals hieronder.

 

rss alerts twitter

 

De link in de adresbalk kopieer en plak je in je RSS-reader. Daarvoor klik je in Google Reader op Add a subscription, zoals staat weergegeven in onderstaande afbeelding. Je ziet de laatste headlines direct op je scherm verschijnen. Indien je meer wilt lezen, open je het bericht.

rss google monitoring

Feeds van andere interessante websites

Bij vele websites kun je een zoekopdracht geven en vervolgens aan je RSS-feed toevoegen.

  • Mogelijk dat je wilt weten wat je concurrent aanbiedt op Marktplaats.nl. Onderaan de pagina met zoekresultaten klik je op het RSS-symbool (zie onderstaande afbeelding) om de resultaten voortaan direct te ontvangen.

rss symbool

  • Daarnaast is het raadzaam om een RSS-feed aan te maken bij socialmention.com. In vele social media bronnen wordt gezocht, waaronder de openbare pagina’s op Facebook.
  • Nog een stap verder kun je gaan met Yahoo Pipes. Verschillende RSS-feeds kun je met elkaar integreren, zodat je je feed kunt verrijken en dubbele informatie wordt gefilterd.

Heb je nog vragen of opmerkingen over het monitoren van social media? Plaats ze hieronder.

Je bent nu 0 sec op deze website

Gooi geen tijd meer weg en download het gratis ebook
Uitbesteden beter de baas.