Regelmatig krijg ik de vraag: “waarom zou ik aan de slag moeten met social media?” Het antwoord past eenvoudig in dit blog. Er zijn wel honderd redenen te bedenken, maar uiteindelijk draait het er maar om één. En die is voor iedereen hetzelfde. Of je nu ondernemer, zp’er of werknemer bent.

Kijk naar de social media cijfers van afgelopen januari. Twitter had wereldwijd 470 miljoen geregistreerde accounts. In Nederland had Twitter 4,2 miljoen unieke bezoekers. Of kijk naar Facebook: 845 miljoen geregistreerde accounts. In Nederland bezochten 8,6 miljoen unieke bezoekers de website. Social media zijn de hype dus al lang ontstegen.

Ook al verdwijnt Twitter of Facebook in de toekomst, je doelgroep bevindt zich altijd ergens op een social media platform. Dus wie je ook nodig hebt: je nieuwe klant, je nieuwe baas, je nieuwe samenwerkingspartner, de kans is zeer groot dat hij of zij via social media vindbaar is. Dé reden dat jij daar ook moet zijn om de juiste mensen aan je weten te binden.

Dat doe je door het delen van je gedachten en ideeën met geïnteresseerden. Zorg dat je opvalt in de grote massa mensen. Voor degene in loondienst kan online personal branding helpen in de zoektocht naar een nieuwe baan.
Voor de ondernemer betekent het dat er steeds minder sprake is van concurrentie, omdat hij een onderscheidend geluid laat horen ten opzichte van andere organisaties die vergelijkbare producten of diensten leveren. Want het kan niet anders dan dat jouw doelgroep ook online aanwezig is op één of meerdere sociale netwerken.

Door social media ga je het gesprek aan met je doelgroep. Je weet wat er nu leeft. Daarop kun je direct je producten en diensten aanpassen. Ondertussen werk je aan de opbouw van sociaal kapitaal. Een aantal jaren terug las ik daarover een mooie definitie van Martijn Aslander: Sociaal kapitaal is de optelsom van je netwerk, je reputatie, je zichtbaarheid, en je vaardigheden om mensen te binden en te boeien.

Social media bieden daarbij ongekende mogelijkheden, omdat je met één tweet, één blog of één post een grote groep relevante geìnteresseerde mensen kunt bereiken. Jij kunt met jouw expertise eenvoudig een bijdrage leveren aan de problemen waar mensen mee worstelen. Misschien hebben ze er ’s nachts wel van wakker gelegen. Jouw bijdrage is van waarde en levert sociaal kapitaal op dat zich vroeg of laat uitbetaalt.

“Waar haal ik de tijd vandaan om online het gesprek aan te gaan?” Overtuigd van de noodzaak van social media, maar dan doemt voor velen een nieuw probleem op. Een begrijpelijke vraag, want vrijwel dagelijks zul je aan de slag moeten gaan. Aan de andere kant: je expertise laten zien en daar waardering voor krijgen geeft een goed gevoel. En het levert je ook nog nieuwe inzichten op. Ook bespaar je bijvoorbeeld tijd op acquisitie, omdat klanten zelf de weg naar jou weten te vinden.

Je kunt er zoveel tijd instoppen als je zelf wilt. Zelfs door alleen maar online je oor te luister te leggen kun je sneller een nieuw project binnenhalen. Bijvoorbeeld op het moment dat je via Twitter ziet dat degene met wie je in gesprek bent voor het uitvoeren van een project net vader is geworden. Je feliciteert hem, praat erover door en aan het eind van het gesprek wordt de samenwerking beklonken.

Kortom, maak een paar uur per week vrij. Dompel je onder in de wereld van social media en laat je verrassen. Kom je toch tijd tekort, je kunt altijd een aantal taken uitbesteden. Vanzelfsprekend niet alles, want je persoonlijke contact met je doelgroep is de basis van je online succes. Lees hier welke social media werkzaamheden je kunt uitbesteden. Of neem contact op met Bespaar op tijd om jouw persoonlijke mogelijkheden te bespreken.

Je bent nu 0 sec op deze website

Gooi geen tijd meer weg en download het gratis ebook
Uitbesteden beter de baas.