Ben je een gebruiker van Aweber, GetResponse, Mailchimp, Autorespond, YMLP of een andere e-mailserviceprovider? Dan laat dit artikel zien waarom jij vandaag nog zou moeten overstappen op ActiveCampaign.

Heb je al wel eens nagedacht over het gebruik van ActiveCampaign? Maak nu direct een account aan. Dan mag je het 14 dagen uitproberen. Je hoeft geen betaalgegevens van tevoren in te vullen.

Wat is ActiveCampaign?

De afgelopen jaren hebben we de meeste veelgebruikte e-mailserviceproviders (ESP’s) intensief gebruikt bij onze opdrachtgevers. Geen van de systemen voerden rigoureuze verbeteringen door, waardoor we steeds vaker tegen de beperkingen opliepen. Lang hebben we Aweber bij onze opdrachtgevers aangeraden, maar dat is toch echt verleden tijd.

ActiveCampaign raden we aan. Het is een e-mailmarketing- en crm-systeem. Het stelt je in staat om naam, e-mailadres en andere relevante gegevens te verzamelen via bijvoorbeeld je website. Daarmee geven ze toestemming aan jou om met regelmaat e-mails van je te ontvangen. Een korte toelichting voor als je hier nog niet mee bekend bent: Je verstuurt bijvoorbeeld een handmatige eenmalige e-mail naar je abonnees, denk aan je wekelijkse nieuwsbrief. Of je verstuurt een automatische serie van e-mails op door jou vastgelegde momenten, bijvoorbeeld om de ontvanger gedurende een bepaalde tijd tips te geven rondom jouw nieuwste product of dienst.

Deze opties bieden andere bekende e-mailmarketingsystemen ook aan. Zoals bijvoorbeeld GetResponse, Aweber, MailChimp en Autorespond. Maar er is 1 groot verschil.

Bij ActiveCampaign wordt de persoon centraal gesteld. Op basis van de actie van een lead of klant wordt een e-mail verstuurd. Bij de andere ESP’s staat niet de persoon centraal, maar het versturen van e-mail. Het resultaat is dat je jouw publiek een stuk beter kunt bedienen. Lees hieronder waarom.

Wat wil je graag doen (en wat ActiveCampaign kan)?

Stel dat je fietsen via internet verkoopt. Je hebt elektrische fietsen, mountainbikes, stadsfietsen en kinderfietsen. Ze staan op je e-maillijst en willen graag het laatste fietsnieuws van je ontvangen. Maar welk fietsnieuws willen ze ontvangen?

Natuurlijk kun je dat vragen op het moment dat ze de nieuwsbrief van je aanvragen. Ze zijn bijvoorbeeld nu geïnteresseerd in een mountainbike, maar over een paar maanden zijn ze op zoek naar het eerste kinderfietsje voor hun oudste dochter.

Wat is er dan mooier als die persoon op jouw website rondkijkt bij de kinderfietsen en jouw systeem dat opmerkt. Direct wordt die persoon op een e-maillijst geplaatst die wekelijks de laatste aanbiedingen voor kinderfietsen verstuurd.

Met ActiveCampaign is dit mogelijk. Maar wat als de nieuwsbrief niet wordt geopend? Je weet dat de interesse in een kinderfiets er is. Je stuurt na 2 dagen nog eens een e-mail met daarin dé aandachtspunten voor het uitzoeken van een kinderfiets.

Je vraagt niets geks, maar voor de meeste e-mailserviceproviders is dit al een stap te ver. Maar met ActiveCampaign is dit eenvoudig mogelijk.

Wat kan ActiveCampaign allemaal?

Graag laat ik je kennis maken met een aantal handige onderdelen van ActiveCampaign wat anders is dan bij vergelijkbare ESP’s.

Contacten

Als je bijvoorbeeld om 9.00 am je wekelijkse nieuwsbrief verstuurt wil je dat iedereen hem ook om die tijd krijgt. Als jij je volgens de laatste opgeslagen informatie in een andere tijdzone bevindt, dan houdt het systeem daar rekening mee met het afleveren van de nieuwsbrief bij jou.

Indien bij het e-mailadres via Gravatar of social media een profielfoto is te vinden, dan wordt dat aan het contact toegevoegd.

Bij ieder contact is het mogelijk om aanvullende info en tags toe te voegen. En bovendien kun je iemand handmatig toevoegen of verwijderen aan een automatisering. Op basis van tags kun je een automatisering aan het werk laten gaan. Over automatiseringen later meer.

Campagnes

De editor werkt erg plezierig met een drag and drop interface. Bovendien staan er indien gewenst vele templates tot je beschikking.

Een welkome aanvulling is als iemand in hoofdletters zijn naam heeft ingevuld in het aanmeldformulier (resultaat in de aanhef van een e-mail: Hallo STEVEN). Je kunt eenvoudig zorgen dat de aanhef zich automatisch aanpast (resultaat: Hallo Steven). Anders lijkt het net alsof jij aan het schreeuwen bent en dat kan toch nooit de bedoeling zijn.

Wat je ook zal aanspreken is de mogelijkheid om op basis van criteria een e-mail deels aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan een alinea die een korting biedt die alleen zichtbaar is voor degenen die al eerder een product of dienst bij je hebben gekocht.

Welke headline scoort beter? Je kunt gaan gissen. Maar je kunt het met een a/b-test exact gaan weten wat werkt binnen jouw doelgroep.

Een handige extra tool laat zien hoe je e-mail eruit komt te zien bij de ontvanger. Voor een dollar per test laat je het systeem nagaan hoe je e-mail eruit ziet in Gmail, Yahoo, Apple Mail, verschillende versie van Outlook, iPhone en iPad.

Automatiseringen

Het onderdeel Automatiseringen is fantastisch. Je krijgt een visuele weergave van een automatisering. Er is geen betere manier om de opeenvolgende stappen voor het voetlicht te brengen. Binnen een paar stappen zet je een volledige serie van automatiseringen op.

Voor de start van een automatisering heb je één van de volgende mogelijkheden:

activecampaign-start-automation

Vervolgens heb je een veelheid aan acties waaruit je kunt kiezen. In onderstaande afbeelding kun je bijvoorbeeld kiezen voor het toevoegen van een tag nadat iemand twee keer de verkooppagina van je nieuwste product heeft bezocht.

Bij bijvoorbeeld Aweber kun je alleen segmenten aanmaken binnen een bestaande lijst. In ActiveCampaign ben je niet gebonden aan lijsten. Het contact wordt als uitgangspunt genomen. Dat betekent dat de actie van een contact als basis dient voor de vervolgstap. Je laat het contact zelf kiezen welke content ze van je willen ontvangen.

Andere voorbeelden van acties zijn:

  • Natuurlijk het verzenden van een e-mail
  • Als je de e-mail opent dan gebeurt er ‘x’, als je de e-mail niet opent gebeurt er ‘y’
  • Wacht een dag tot de volgende actie plaatsvindt
  • Geef iemand een punt voor het klikken op een link. (Bij 3 punten stuur je degene bijvoorbeeld een kortingsbon)

ActiveCampaign-automation-contacts

Automatiseringen geven je vele nieuwe mogelijkheden. Als je ermee aan het werk gaat, zul je ongetwijfeld slimme ideeën implementeren. Om je hierbij te helpen hebben de ontwikkelaars een slimme toepassing ingebouwd. Je kunt automatiseringen importeren die door anderen zijn ontwikkeld via een weblink.

Een automatisering ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

ActiveCampaign-automation-visual

Het enige nadeel is dat het lastig kan zijn om een e-mail in grote automatiseringen terug te vinden. Er is nergens een lijst met e-mails die binnen de automatisering worden verstuurd. Dus een e-mail is alleen via de visuele weergave op te zoeken. De werknaam zoals weergegeven in de visuele weergave van een e-mail is niet naderhand te wijzigen, wat soms wenselijk is om de herkenbaarheid van de e-mail te vergroten.

Ik denk dat de ontwikkelaars het bewust hebben gedaan, zodat je altijd precies de context weet waarin de e-mail wordt verstuurd. De kans op fouten wordt daardoor verkleind. Maar ik vind het toch irritant vooralsnog.

Lijsten

Een van de allerbelangrijkste knelpunten bij het overstappen naar een andere e-mailserviceprovider zijn normaliter de beperkingen bij het importeren van je abonnees. Bij ActiveCampaign zijn zorgen niet nodig. Zonder dat je abonnees zich opnieuw moeten aanmelden kun je eenvoudig je contacten importeren uit welke (online) database dan ook.

Als mensen zich willen abonneren op een lijst, werk je vanzelfsprekend met een double optin. Ook al bedien je de Nederlandse markt, bij bijvoorbeeld Aweber moet je hiervoor een deels Engelstalige e-mail versturen.

Bij ActiveCampaign kun je deze e-mail helemaal naar wens samenstellen. Om de aanvraag te bevestigen laat je de nieuwe abonnee bijvoorbeeld klikken op een button in de kleuren zoals ook op je website wordt gebruikt.

De mogelijkheden om een optin-formulier naar eigen wens samen te stellen zijn zeer beperkt. Aan de andere kant raad ik opdrachtgevers altijd aan om een formulier de lay-out van de eigen website mee te geven. Daardoor ben je niet afhankelijk van de mogelijkheden die ActiveCampaign biedt.

Apps: integratie met andere online tools

Met je ActiveCampaign-account krijg je (ook al in de proefperiode) de beschikking over een gratis Zapier-account.

Zapier is een online tool die de koppeling verzorgt met 100-en andere online tools. Zo kun je eenvoudig al je contacten uit andere ESP’s importeren. Of dat de mensen die zich bijvoorbeeld aanmelden voor je webinar via GoToWebinar ook automatisch worden toegevoegd aan ActiveCampaign. Of dat iemand een vragenlijst invult via bijvoorbeeld JotForm en de resultaten teruggekoppeld krijgt via een e-mail vanuit ActiveCampaign. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Een kleine kanttekening hierbij is dat het niet helemaal een volwaardig Zapier-account is. Het is alleen mogelijk om de 100-en online tools te koppelen aan ActiveCampaign. En dus niet aan andere online tools die je gebruikt. Je zult dan een eigen Zapier-account moeten aanmaken (tot 5 koppelingen die 100x per maand aangeroepen mogen worden is trouwens gratis).

Rapporten

Per e-mail kun je instellen welke analytics je wilt bijhouden. Te weten of de mail wordt geopend, op welke link wordt geklikt, wie een reply stuurt en de e-mail koppelen aan Google Analytics.

Iedere e-mailnieuwsbrief en iedere automatisering vind je terug in het onderdeel rapporten, waarna je zo visueel mogelijk alle data kunt analyseren.

De prijs van ActiveCampaign

De afgelopen jaren liep onder andere Infusionsoft voorop met e-mailmarketing. Maar voor veel ondernemers was dat product een stap te ver. De prijs vanaf $ 199 per maand hield ze tegen om over te stappen. Nu ook mensen overstappen van InfusionSoft naar ActiveCampaign weet je dat er echt wat aan de hand is.

Laat ik het nog sterker maken. In bovengenoemd voorbeeld is toegelicht dat ActiveCampaign tot meer in staat is dan bijvoorbeeld het veelgebruikte Aweber.

  • Aweber heeft een prijs vanaf $ 19 per maand voor 500 inschrijvers
  • ActiveCampaign goedkoopste pakket kost $ 9 per maand voor 500 contacten

Ik maak niet voor niets onderscheid tussen 500 inschrijvers en 500 contacten. 1 contact bij Aweber die staat ingeschreven op 10 verschillende lijsten wordt geteld als 10 inschrijvers. Kortom, de prijs bij Aweber loopt snel op.

  • 5000 contacten bij ActiveCampaign kost je $ 45 per maand
  • 5000 contacten bij Aweber die gemiddeld op 3 lijsten zijn geabonneerd kost je $ 149 per maand

Conclusie

Het enige grote nadeel om even achter je oren te krabben is dat het veel tijd kost om het programma onder de knie te krijgen. De proefperiode van 2 weken vind ik dan ook te kort om alle facetten van ActiveCampaign te doorgronden.

Neem je e-mailmarketing serieus? Dan kun je niet zonder ActiveCampaign. Tweet deze zin

Het is niet dat het programma onlogisch is opgebouwd. Juist niet. Maar de leercurve ontstaat omdat ActiveCampaign compleet anders is opgebouwd dan je gewend bent van andere ESP’s. Om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken kun je het programma in het Nederlands of Engels gebruiken. Daarnaast ontstaat de leercurve omdat er zoveel nieuwe mogelijkheden voor je e-mailmarketing zijn, dat het je online strategie flink door elkaar gaat schudden.

Als jij de kosten in je bedrijf laag wilt houden (en dat wil je natuurlijk), is het logisch om over te stappen op ActiveCampaign.

Vooral nu je weet dat ActiveCampaign meer kan dan concurrerende aanbieders. Al kan het op crm-gebied niet alles wat je wel vindt bij een crm-pakket. Ook zit er geen betaalmodule in, zoals bij bijvoorbeeld Autorepond. Maar door de eenvoudige koppelingen die je met Zapier kunt maken, kun je de beste online tools optimaal met elkaar laten samenwerken. Het resultaat is dat je goed voorbereid bent op je e-mailmarketing de komende jaren. Jij zorgt dat mensen alleen nog content gaan ontvangen die ze graag van je willen ontvangen.

Aan de slag

Ga nu hier aan de slag met ActiveCampaign. 14 dagen uitproberen zonder dat je van tevoren je betaalgegevens hoeft in te vullen.

Ik kan me goed voorstellen dat je graag wilt overstappen, maar daar niet teveel tijd mee kwijt wilt zijn. Dan hebben we de 4 pakketten voor je samengesteld die bestaan uit een mix van de volgende werkzaamheden:

  • Wij zetten alle inschrijfmogelijkheden op je website over naar ActiveCampaign
  • Je krijgt de mogelijkheid om via Skype al je vragen over het gebruik van het programma te stellen
  • Je krijgt de mogelijkheid om je e-mailmarketingstrategie op een hoger plan te brengen
  • Via e-mail stel je al je vragen over het dagelijks gebruik van ActiveCampaign

Klik hier voor alle informatie en direct aanschaffen.

Steven heeft Bespaar op tijd opgericht om te zorgen dat iedere ondernemer een virtual assistant (VA) of online team ter beschikking heeft. Volgens hem moet iedere ondernemer alleen doen waar hij of zij goed in is, ondertussen het bedrijf structureel (online) laten groeien, maar nooit voldoende vrije tijd uit het oog verliezen. Hij brengt dat zelf in de praktijk door te leven als digital nomad, oftewel wonen en werken op verschillende plaatsen in de wereld.

Je bent nu 0 sec op deze website

Gooi geen tijd meer weg en download het gratis ebook
Uitbesteden beter de baas.

Er is slechts 1 knelpunt die de groei van jouw bedrijf in de weg staat.Vertel me welke